☆★☆ مذهب سرا ☆★☆
آیا مراسم عزادارى از دوران صفویه رواج یافت؟
عزادارى بر امامحسین (علیه¬السلام) از زمان شهادت او بوده است ولى تا زمان آلبویه (در سال 352 ق) این عزادارى مخفى بود. قبل از قرن چهارم، عزادارى براى امام حسین (علیه¬السلام) علنى نبود و نهانى در خانهها انجام مىگرفت اما در نیمه دوم قرن چهارم، سوگوارى در روز عاشورا آشکار و در کوچه و بازار انجام مىیافت. عموم مورخان اسلامى- مخصوصاً مورخانى که وقایع را به ترتیب سنواتى نوشتهاند از قبیل ابنالجوزى در کتاب منتظم و ابناثیر در کتاب الکامل و ابنکثیر در کتاب البدایة و النهایة و یافعى در مرآت الجنان و ذهبى و دیگران- در ضمن ذکر وقایع سال 352 و سالهاى بعد از آن، کیفیت عزادارى شیعه را در روز عاشورا نوشتهاند.
از جمله ابنالجوزى گفته است: در سال 352 معزالدوله دیلمى، دستور داد مردم در روز عاشورا جمع شوند و اظهار حزن کنند. در این روز بازارها بسته شد، خرید و فروش موقوف گردید، قصابان گوسفند ذبح نکردند، هریسهپزها، هریسه (حلیم) نپختند، مردم آب ننوشیدند، در بازارها خیمه به پا کردند و به رسم عزادارى بر آنها پلاس آویختند، زنان به سر و روى خود مىزدند و بر حسین (علیه¬السلام) ندبه مىکردند.(1)
به قول همدانى: در این روز، زنان، موى پریشان در حالى که [به رسم عزادارى] صورتهاى خود را سیاه کرده بودند، در کوچهها به راه افتادند و براى عزاى امام حسین (علیه¬السلام) سیلى به صورت خود مىزدند(2)
بنا بر گفته شافعى: این نخستین روزى بود که براى شهیدان کربلا سوگوارى مىشد.(3) ابن کثیر در ضمن وقایع سال 352 گفته است: که اهل تسنن قدرت منع شیعه را از این اعمال نداشتند زیرا شماره شیعه بسیار و نیروى حکومت نیز با ایشان بود.
از سال 352 تا اواسط قرن پنجم- که آلبویه از میان رفتند- در بیشتر سالها مراسم عاشورا به ترتیب مزبور، کم و بیش انجام مىگرفت و اگر عاشورا با عید نوروز یا مهرگان مصادف مىگردید، انجام مراسم عید را به تأخیر مىانداختند.(4)
در همین سالها که فاطمیّه و اسماعیلیّه، تازه مصر را به تصرف آورده و شهر قاهره را بنا نهاده بودند، مراسم عاشورا در مصر انجام مىیافت. بنا بر نوشته مقریزى: در روز عاشوراى 363، جمعى از شیعه مطابق معمول خود (از این جمله معلوم مىشد که مراسم مزبور در سالهاى قبل نیز معمول بوده است)، به مشهد کلثوم، و نفیسه (از فرزندان امام حسن (علیه¬السلام)) رفتند و در آن دو مکان، شروع به نوحهگرى و گریه بر امام حسین (علیه¬السلام) کردند. مراسم عاشورا در زمان فاطمیان هر سال برپا مىشد: بازارها را مىبستند و مردم دسته جمعى در حالى که با هم ابیاتى در مصیبت کربلا مىخواندند و نوحهگرى مىکردند به مسجد جامع قاهره مىرفتند.(5)
بعد از آن به دلیل در انزوا قرار گرفتن تشیع، مراسم عزادارى خیلى علنى نبود، هر چند وضعیت بهتر از قبل زمان آلبویه بود. آنچه از بعضى منابع به دست مىآید- خصوصاً کتاب روضة الشهداء کاشفى- قبل از زمان صفویه نیز مجالس سوگوارى براى اباعبدالله (علیه-السلام) برپا مىشده است.(6) پس از صفویه به دلیل ترویج تشیع، عزادارى شکل عام و علنىترى به خود گرفت.
پىنوشت
(1) المنتظم فى تاریخ الملوک و الامم، ج 7، ص 51.
(2) تکملة تاریخ الطبى، ص 381.
(3) مرآت الجنان، ج 3، ص 247. مقصود عزادارى به طور علنى است.
(4) النجوم الزاهرة فى ملوک مصر و قاهرة، ج 4، ص 812.
(5) الخطط، مقریزى، 289/ 2. و نیز ر. ک: النجوم الزاهرة، ج 4 ص 126،(بخش وقایع سال 366) اتعاظ الحنفاء، مقریزى، ج 2، ص 67 به نقل از: سیاهپوشى در سوگ ائمه نور، ص 161- 261.
(6) در این خصوص نگا: مقالات تاریخى، رسول جعفریان، ج اوّل، صفحات 185- 183، 102- 602.
Design By : Pichak |