☆★☆ مذهب سرا ☆★☆
مناظرهاى از امام جواد علیه السلام
امام
مادر او
حضرت در
« ابن
شبلنجى
در این
مناظره
از امام
بعد از
یحیى
امام
این خبر
یحیى
حضرت
یحیى
حضرت
یحیى
حضرت
یحیى
حضرت
یحیى
حضرت
1. وجود
2. توبه
انجام
1. با
2. این
پىنوشتها:
1) ر .
2) محمد
3)
4)
5) احمد
6) «و
7)
8)
9)
منبع:
مجله
نهم که نامش «محمد» و کنیهاش «ابوجعفر» و لقب او «تقى» و «جواد» مىباشد، در دهم
ماه رجب 195 ه . ق در شهر مدینه دیده به جهان گشود. (1)
«سبیکه» که از خاندان «ماریه قبطیه» همسر پیامبر اسلام به شمار مىرود، از نظر
فضایل اخلاقى، در درجه والایى قرار داشت و برترین زنان زمان خود بود، به طورى که
امام رضا علیه السلام از او به عنوان بانویى منزه و پاکدامن و با فضیلت یاد
مىکرد. (2)
مجموع دوران امامت خود، با دو خلیفه عباسى، یعنى مامون (193 - 218) و معتصم (218 -
227) معاصر بوده است .
حجر هیثمى» از علماى اهل سنت مىنویسد: «مامون او را به دامادى انتخاب کرد، زیرا
با وجود کمى سن، از نظر علم و آگاهى و حلم بر همه دانشمندان برترى داشت. » (3)
عالم دیگر اهل سنت مىگوید: «مامون پیوسته شیفته او بود، زیرا با وجود کمى سن، فضل
و علم و کمال عقل خود را نشان داده، عظمت خود را آشکار ساخت .» (4)
مقال بر آنیم با ارائه یکى از مناظرات آن حضرت، خوشهاى از خرمن علم و فضل و کمال
عقل او برگیریم، و فراروى اندیشه خویش قرار دهیم .
امام جواد علیه السلام با یحیى بن اکثم
جواد علیه السلام مناظرات متعددى نقل شده(5) است که به عنوان نمونه به یکى از آنها
که مختصر و مربوط به مسائل اعتقادى است اشاره مىشود، با تذکر این نکته که امام با
حفظ تقیه، این مناظره را انجام داده است .
آن که مامون ام الفضل را به تزویج حضرت جواد علیه السلام در آورد، یحیى بن اکثم
(یکى از علماى اهل سنت) با افراد بسیارى نزد آن حضرت و مامون آمدند.
عرض کرد: اى پسر رسول خدا! نظر شما درباره روایتى که [در مدارک اهل سنت] نقل شده
است که «خداوند جبرئیل را فرستاد تا از پیامبر صلى الله علیه و آله بخواهد که از
ابابکر سؤال کند: آیا او از خداوند راضى هست یا نه؟ با این که خداوند از او راضى
مىباشد» چیست؟
جواد علیه السلام فرمود: من منکر فضیلت ابابکر نیستم، ولى بر ناقل این ستور لازم
است که طبق دستور پیامبر صلى الله علیه و آله عمل کند. پیامبر اکرم صلى الله علیه و
آله در حجة الوداع فرمود: «بعد از من جاعلان حدیث فراوان مىشوند، لذا باید احادیث
را بر قرآن و احادیث عرضه کنید؛ هر حدیثى که موافق قرآن و سنت من باشد به آن عمل
کنید و اگر مخالف آن دو بود، بدان عمل نشود.»
موافق با قرآن نیست، زیرا خداوند مىفرماید: «ما انسان را آفریدیم و وسوسههاى نفس
او را مىدانیم و ما از رگ قلبش به او نزدیک تریم.» (6) آن گاه چگونه مىشود خداوند
از رضایت و غضب ابابکر نسبت به خود بىخبر باشد، تا نیاز به سؤال داشته باشد؟ این
عقلا محال است .
گفت: روایت شده که ابابکر و عمر در زمین مانند جبرئیل و میکائیل در آسمان
مىباشند؟
فرمود: در این حدیث هم باید دقت نمود، چرا که آن دو فرشته از فرشتگان مقرب بوده،
لحظهاى از طاعت خدا جدا نشدند و هرگز خدا را معصیت نکردند، و حال آن که آن دو
مشرک بودند، بعد مسلمان شدند و اکثر عمر خود را در شرک به سر بردند، آن گاه چگونه
مىتوانند همسان جبرئیل و میکائیل باشند؟
گفت: در روایات آمده که آن دو (ابابکر و عمر)، پیرمردان اهل بهشت مىباشند، در این
زمینه چه مىگوئید؟
فرمود: این هم محال است، چون بهشتىها همه جوانند و در آن جا پیرمردى وجود ندارد.
این روایت را بنىامیه در مقابله با آن روایتى که مىگوید:«حسن و حسین آقاى جوانان
بهشتى مىباشند»، ساختند.
گفت: نقل شده که "عمر" چراغ اهل بهشت است .
فرمود: این هم محال است، چرا که در بهشت فرشتگان مقرب، پیامبران، آدم و محمد صلى
الله علیه و آله حضور دارند. چگونه بهشت با نور آنها روشن نشده که نیاز به نور
عمر باشد؟!
گفت: نقل شده که پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: اگر من مبعوث نمىشدم، "عمر" به
جاى من مبعوث مىشد .
فرمود: قرآن راستگوتر از این حدیث است، آن جا که مىفرماید: «و هنگامى که از
پیامبران پیمان گرفتیم، و از تو و از نوح و ابراهیم و موسى و عیسى بن مریم، و ما از
همه آنان پیمان محکمى گرفتیم.» (7) آن گاه چگونه پیمان خداوند عوض مىشود؟ [از این
گذشته] پیامبران یک چشم به هم زدن مشرک نشدند، چگونه کسى به رسالت مبعوث مىشود در
حالى که اکثر عمر خود را در شرک به سر برده است؟!
گفت: در روایت آمده که پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: اگر عذاب نازل شود، جز
"عمر" کسى از آن رهایى نمىیابد .
فرمود: این هم محال است، چرا که خداوند مىفرماید: «خداوند تا تو (پیامبر) در میان
آنها باشى، آنها را عذاب نخواهد کرد و مادامى که به درگاه خدا توبه و استغفار
کنند، [باز هم] آنها را عذاب نخواهد کرد.» (8) مىبینید که براى نزول عذاب دو مانع
ذکر شده است و لا غیر؛
مبارک پیامبر صلى الله علیه و آله در بین مردم .
و استغفار مردم. (9)
چنین مناظرهاى و پیروزى امام جواد علیه السلام چند پیامد مثبت داشت:
توجه به این که امام جواد علیه السلام در خردسالى به امامت رسید، عباسیان فکر
مىکردند او از نظر علمى ناتوان است و از این رو با ترتیب چنین مناظراتى سعى
مىکردند شخصیت ایشان را خورد کنند . پیروزى امام در مناظره با پاسخهاى قاطع و
روشنگر، هر گونه شک و تردید را در مورد پیشوایى او و نیز اصل امامت از بین برد.
مناظره خط بطلانى بر بسیارى از احادیث جعلى کشید. احادیثى که به دستور حاکمان غاصب
و براى تثبیت حکومت غصبى آنان توسط عدهاى انسان خود فروخته جعل شده و موجب انحراف
در امت اسلامى بود.
ک: طبرسى، اعلام الورى، (تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم) ص344، بعضى ولادت آن
حضرت را در ماه مبارک رمضان سال 195 مىدانند . ر . ک: شیخ مفید، الارشاد، (قم،
مکتبة بصیرتى) ص316 .
باقر مجلسى، بحار الانوار، (مکتبة الاسلامیة)، ج50، ص15 .
الصواعق المحرقه، (قاهره، مکتبة القاهره، چاپ دوم، 1385 ه . ق)، ص 205 .
شبلنجى، نور الابصار، (قاهره، مکتبة المشهد الحسینى)، ص161 .
طبرسى، الاحتجاج، (قم، انتشارات اسوه، چاپ اول، 1413)، ج2، ص481 .
لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید.»
احزاب/7، «و اذ اخذنا من النبیین میثاقهم و منک و من نوح و ابراهیم و موسى و عیسى
ابن مریم و اخذنا منهم میثاقا غلیظا.»
انفال/33 .
احتجاج، (پیشین)، ج2، ص477- 480 .
مبلغان، شماره33 ، سیدجواد حسینى
Design By : Pichak |