☆★☆ مذهب سرا ☆★☆
رابطة شب قدر با امام زمان (عج) خداوند متعال در چهارمین آیة سورة مبارکة قدر میفرماید: تنزّل الملائکة و الرّوح فیها بإذن ربهّم من کلّ أمرٍ. فرشتگان و روح، در آن شب به دستور پروردگارشان با هر فرمانی (برای تقدیر هرکاری) فرود آیند رابطة شب قدر با امام زمان (عج) خداوند متعال در چهارمین آیة سورة مبارکة قدر میفرماید: تنزّل الملائکة و الرّوح فیها بإذن ربهّم من کلّ أمرٍ. هنگامی در آن شب هر فرمانی، برحسب حکمت صادر میشود فرمانی از جانب ما، و ما همواره فرستندة آن بودهایم. آیة و چنان که خداوند در آیات 150 و 151 سورة نساء میفرماید: إنّ میآوریم و و القائم قائم در علی بن ابراهیم قمی در تفسیری دربارة نزول فرشتگان و روح، در شب قدر میگوید: فرشتگان حضرت امام سجاد(ع)، در این باره، میفرمایند: همانا سال به سال در شب قدر تفسیر و بیان کارها، بر ولی امر (امام زمان(ع)) فرود میآید حضرت فرمودند: چگونه ندانیم، و حال آنکه در شب قدر فرشتگان برگرد ما طواف میکنند.2 و همچنین از رسول اکرم (ص) نقل شده است، که به اصحابشان فرمودهاند: به شب قدر ایمان بیاورید، زیرا آن شب برای علی بن ابیطالب(ع) و یازده نفر از فرزندان او پس از من خواهد بود. از ------------------------------------------------------ 1. علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج 51، ص 51؛ منتخب الاثر فصل 10، ب 1، جز 1 ، ص 492. 2. علامه مجلسی، همان، ج 51، ص 73؛ منتخب الاثر فصل2، ب 3، ح4 ، ص 183. کسانی که به خدا و پیامبران خدا کافر شدهاند و میخواهند بین خدا و رسولانش جدایی اندازند و میگویند به برخی ایمان فرشتگان و روح، در آن شب به دستور پروردگارشان با هر فرمانی (برای تقدیر هرکاری) فرود آیند
که کسی قرآن را به عنوان کلام خدا پذیرفت به این معنی که همة سورهها و
آیات آن را پذیرفته است و یک مسلمان واقعی هم کسی است که تسلیم همة آیات
قرآن باشد، پس هر مسلمانی الزاماً باید سورة قدر، و از آن سوره شب قدر، و
استمرار آن را تا قیامت بپذیرد و لازمة پذیرفتن آن، آیة (تنزّل
الملائکة...) که هر فرد با ایمانی ناگزیر از قبول آن است، این است که
بپذیرد که در شب قدر فرشتهها و روح از جانب پروردگار با هر امری فرود
میآیند و این امر یک متولی و ولی میخواهد که متولی و ولی آن امر باشد.
اینکه خداوند در آیات سوم و چهارم سوره دخان میفرماید:
مورد بحث، یکی از مستدلترین آیات قرآن کریم بر ضرورت وجود همیشگی یک ولی
امر از جانب خداست که امین بر حفظ و اجزاء و اداء امرالهی باشد، و آن همان
امام معصوم(ع) است.
هرکس نزول پیوستة فرشتگان و روح را در شب قدر بپذیرد که اگر به قرآن ایمان
دارد باید بپذیرد، ناگزیر باید ولی امر را هم بپذیرد وگرنه کافر به بعضی
از آیات قرآن خواهد بود، که در آن صورت چنین کسی بنابر بیان خود قرآن کریم
کافر واقعی است.
الّذین یکفرون بالله و رسله و یریدون ان یفرّقوا بین الله و رسله و یقولون
نؤمن ببعض و نکفر ببعض و یریدون أن یتّخذوا بین ذلک سبیل أولئک هم
الکافرون حقّاً و أعتدنا للکافرین عذاباً مهینا.
و به بعضی کافر میشویم و میخواهند در این میان (بینابین) اتخاذ کنند،
اینان حقا کافرند و ما برای کفرکیشان عذاب خوارکنندهای مهیا کردهایم.
میبینید که خداوند، کسانی را که پارهای از آیات خدا را بپذیرند و برخی
را نپذیرند، کافر حقیقی میداند.بنابراین مؤمن حقیقی کسی است که هم
استمرار لیلةالقدر را تا قیامت پذیرا باشد و هم وجود حجت زمان و ولی امر،
و امام معصومی که امر الهی را دریافت میکند و امین بر آن در جهت پاسداری،
بهکار بستن و اداء باشد، قبول کند؛ یعنی همان بزرگواری که در زمان وجود
مقدس بقیةالله الاعظم حضرت مهدی(عج) میباشد و به همین سبب پیامبر خاتم(ص)
بنابر آنچه شیعه و سنی از آن حضرت نقل کردهاند، فرمودند: من أنکر المهدی فقد کفر.1
در کتب شیعه، از این قبیل احادیث فراوان است، و از آن جمله، از امام
صادق(ع) و آن حضرت از پدر ارجمندشان و از آن طریق از جد عالیقدرشان و از
پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمودهاند:
من ولدی اسمه إسمی و کنیته کنیتی و شمائله شمائلی و سنّته سنتی یقیم
النّاس علی ملتّی و شریعتی و یدعوهم إلی کتاب الله عزّوجلّ، من أطاعه
أطاعنی و من عصاه عصانی، و من أنکره فی غیبته فقد أنکرنی، و من کذبه فقد
کذّبنی، و من صدّقه فقد صدّقنی، إلی الله اشکو المکذّبین لی فی أمره، و
الجاهدین لقولی و المضلّین لأمتّی عن طریقته و سیعلم الذین ظلموا ایّ
منقلبٍ ینقلبون.1
از فرزندان من است اسم او اسم من «محمد» و کنیة او، کنیه من «ابوالقاسم» و
سیمای او سیمای من و سنت او سنت من است، دین و آیین و ملت و شریعت مرا در
بین مردم برپا میدارد و آنان را به کتاب خدای عزوجل فرامیخواند. کسی که
او را طاعت کند، مرا پیروی کرده و کسی که او را نافرمانی کند، مرا
نافرمانی کرده است و کسی که او را در دوران غیبتش انکار کند، تحقیقاً مرا
انکار کرده و کسی که او را تکذیب کند هر آینه مرا تکذیب کرده و کسی که او
را تصدیق کند، هر آینه مرا تصدیق کرده است. از آنها که مرا دربارة او
تکذیب کرده و گفتار مرا در شأن او انکار میکنند و امت مرا از راه او
گمراه میسازند، به خدا شکایت میبرم. بهزودی آنها که ستم کردند و
میدانند که بازگشتشان به کجا است و سرنوشتشان چگونه است (و چگونه در
دگرگونیها مجازات ستمگریهای خود را در دنیا و آخرت خواهند دید).
این حدیث شریف انکار و تکذیب امام عصر، اروحنا فداه، انکار و تکذیب پیامبر
به حساب آمده است، و در نتیجه همة پیامبران را انکار کرده، که همان
رهسپاری به وادی کفر خواهد بود.
و روح القدس، در شب قدر، بر امام زمان(ع) نازل میشوند و آنچه را از
مقدرات سالانة بشر، نوشتهاند، به او تقدیم میدارند. و همین محدث مورد
وثوق از حضرت امام باقر(ع) نقل کرده، که وقتی از حضرتش پرسیدند: آیا شما
میدانید که لیلة القدر کدام شب است؟
نیز آن حضرت(ع) فرمودهاند: ای گروه شیعه، با سورة « انا انزلناه فی لیلة
القدر» با مخالفین امامت ائمه معصومین(ع) مخاصمه و مباحثه (و اتمام حجت)
کنید تا کامیاب و پیروز شوید، به خدا که آن سوره، پس از پیغمبر اکرم(ص)
حجت خدای تبارک و تعالی است بر مردم، و آن سوره آقای دین شماست و نهایت
دانش و آگاهی ماست. ای گروه شیعه، با «حم و الکتاب المبین؛ انا انزلناه فی
لیلة مبارکة اناکنا منذرین» مخاصمه و مناظره کنید، زیرا این آیات مخصوص
والیان امر امامت بعداز پیامبر اکرم(ص) است
آنچه که نگارش یافت، استفاده میشود که شب قدر تا قیامت باقی است و در هر
شب قدر هم ولی امر و صاحب امری هست که آن امر را دریافت دارد، که در زمان
ما صاحب آن امر صاحب بزرگوار ما حضرت حجة بن الحسن المهدی، ارواحنا فدا،
است .
Design By : Pichak |